کاریز یزد

ساخت وبلاگ
«خاطرات اردشیر خاضع»جهان کتاب، س 26، ش8، ش پیاپی 390 (آذر و دی 1400): 66.«خداشناسی در شاهنامه»طلوع یزد، س1، ش3(14/7/1400): 4.«خشت خام»پیمان یزد، س29، ش5485(7/12/1400):3.«خشت در ادب پارسی» بشارت یزد، س9، ش1492(1/12/1400):1 و ش 1495(4/12/1400):1 و ش 1498 (8/12/1400):1 و ش 1499(9/12/144):1 و ش 1512(25/12/1400):1 و ش1513(26/12/1400):1 وش 1514(28/12/1400):1.«خشت در تعبیرات، ترکیبات، اصطلاحات و امثال گفتاری» ندای یزد، س38، ش1673 (3/12/1400): 1 و4 و ش 1674 (17/12/1400): 1و4.«خشت در فرهنگ عامّه» پیمان یزد، س29، ش5496(21/12/1400):3 و ش5498(23/12/1400):3.«خشت در نگاه تاریخ» بشارت یزد، س9، ش1463(26/10/1400):1 و ش 1464(27/10/1400):1 و ش1467(30/10/1400):1 و ش 1498(2/11/1400):4.«خواجه عبدالله انصاری که بود؟» بشارت یزد، س9، ش1438( 24/9/1400): 1.«داستان‌های کشف‌الاسرار» بشارت یزد، س9، ش1439(25/9/1400):1 و ش 1442(29/9/1400):1.«دانشنامه نویسی در گسترۀ ایران» تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی(4/11/1400).«دبیرستان کیخسروی، نخستین دبیرستان یزد»گنجینۀ دارالفنون ، س4، ش15 (پاییز 1400):77-98.«در سوگ سعید»سعیدنامه (یادنامۀ روانشاد مهندس سعید افضلی پور)، یزد: بی نا، 1400: 96// صنعت یزد، س 5، ش123 (29/7/1400): 1.«درس‌های همایش وحشی بافقی»یزد امروز، س20، ش837(17/8/1400): 2.«در نگاه یاران» سخنگوی وجدان ایرانی، همان: 153-167.«دکتر محمّدعلی برخورداری بافقی، دومین رئیس دانشگاه یزد»پیمان یزد، س28، ش5412(9/9/1400): 3// تارنمای بافق فردا (9/9/1400) با عنوان: آشنایی با دکتر محمّدعلی برخورداری بافقی به قلم حسین مسرّت».«دکتر محمّدعلی (حمید) رفیعی، انسانی نواندیش»پیمان یزد، س28، ش5418(16/9/1400): 3. «دو معل کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 85 تاريخ : يکشنبه 30 بهمن 1401 ساعت: 20:09

«زندگی و آثار ملّا مقیما یزدی»پیمان یزد، س29، ش5447(27/10/1400):3.«زندگی و
«گزارش سفر علمی فارس»یزد امروز، س20، ش842(22/9/1400): 2.«گزیده های کشف الاسرار از آغاز تاکنون»(کامل)تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی (7/12/1400).«گفته‌ها و ناگفته‌ها» سخنگوی وجدان ایرانی، همان: 114-129// پیمان یزد، س29، ش5468(16/11/1400): 3 و ش 5474(23/11/1400):3.«لحظه ای برای شنیدن»حکیم یزد، س3،ش36(آذر 1400):4.«مآخذ ایران شناسی»یزد امروز، س20، ش850(18/11/1400):2. و ش 851 (25/11/1400): 2 و ش852 (25/12/1400):2.«مأخذ شناسی ادبیّات فارسی»یزد امروز، س20، ش848(4/11/1400):2.«مأخذ شناسی تاریخ ایران»یزد امروز، س20، ش847(27/10/1400):2.«مأخذ شناسی جغرافیای ایران»یزد امروز، س20، ش849(11/11/1400):2.«مبانی مدیریّت در نهج‌البلاغه» فکر و نظر ، س 17، ش 40( پاییز وزمستان 1400): 69-86.«محمّدباقریزدی، ریاضی دان نامی یزد»پیمان یزد ، س28،ش5362 (6/7/1400): 3.«محمّدتقی عسکری کامران، روزنامه نگاری والا»طلوع یزد، س1، ش4 (14/8/1400):4.«محمّدحسین ناصر، از غزلسرایان نامی یزد»پیمان یزد، س28، ش5368(17/7/1400):3.«محمّدحسین نوّاب یزدی از بزرگان کوشا و خوشنام یزد»پیمان یزد، س28، ش5409 (6/9/1400):3.« محمّد شیخ زادۀ هراتی از نام آوران صنعت نساجی در یزد»پیمان یزد، س 28، ش5365 (10/7/1400): 3.«محمّدصادق سفینه، روزنامه نگار نامی یزد در عصر مشروطه»پیمان یزد، س28، ش5387(10/8/1400):3.«محمود رهبران، کیمیای خوشنویسی»یزد و یزدی ها ، س13، ش54 (مهر و آبان1400): 46.«منظومۀ نوروزو نوگل»روزنامۀ اطلاعات، س 96، ش27998(18/9/1400):6.«موسیقی شناخت»جهان کتاب، س26، ش8، ش پیاپی 390 (آذر و دی 1400): 72.«میبدی شناسان نامی»روزنامۀ اطلاعات ، س96، ش28028(6/11/1400):7 پیوست فرهنگی.«میکده در ادبیّات فارسی» ندای یزد، س37، ش1672(19/11/140 کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 88 تاريخ : يکشنبه 30 بهمن 1401 ساعت: 20:09

حسین مسرّت[1]«مرگ حسین نوّاب»، نوشته‌های بی‌سرنوشت، همان‌جا: 207-210.«مرگ ریچارد نیکسون»، هستی، س 2، ش 5 ، (بهار 1373): 246-247.«مرگ کندی»، ایران را از یاد نبریم، همان‌جا: 287-292.«مرگ نیما»، ایران را از یاد نبریم، همان‌جا: 147-148.«مروری به غزل‌سرایی امیرخسرو» نک.؛ غزل‌سرایی امیرخسرو.«]مسعود سعد]»، هستی، س 1، ش 2 ، (تابستان 1372): 149.«مسئله ایران»، نوشته‌های بی‌سرنوشت، همان‌جا: 25-29.«مسئله عقب‌ماندگی»، ایران را از یاد نبریم، همان‌جا: 227-24.«مشکل جوان بودن»، هستی، س 1، ش 2 ، (تابستان 1372): 7-15.«مصدّق بر کرسی اتّهام»، هستی، س 1، ش 4 ، (زمستان 1372): 205-208.«مطبوعات ادب گذشته و امروز، ابر زمانه ابر زلف»، (گفت‌وگو) گفته‌ها و ناگفته‌ها، همان‌جا: 118-130. (گفت‌وگو کننده: علی‌اصغر ضرّابی(«مطبوعات و نوشابه‌های گازدار»، هستی، س 2، ش 1 ، (بهار 1373): 243.«معشوق حافظ کیست»، ماجرای پایان‌ناپذیر حافظ، همان‌جا: 79-114.«]معنی بیت سعدی: هزار بادیه ...]»، یغما، س 21، ش 6 ، (شهریور 1347): 342.«مقدار یا مغدار»، هفت هنر، ش 4 (پاییز 1349) 6-9.«مکتب، سبک، شیوه»، جام جهان‌بین، همان‌جا: 311-318.«ملّت ایران در قانون اساسی خود دارای چه حقوقی است»، یغما، س 31، ش 7 ( مهر 1357): 400-405: (7، ش 8 - (آبان 1357) 477-480.«ملک‌الشعرای بهار»، سخن و اندیشه: حسن انوری و علی‌اصغر خبره‌زاده نک؛ دهمین سال‌مرگ بهار.«من از دیار حبیبم، نه از بلاد غریب»، نوشته‌های بی‌سرنوشت، همان‌جا: 195-206.«من هرگز ایران را از یاد نبرده‌ام»، (گفت‌وگو)، نک؛ ایران از یاد بردنی نیست.«موج غرب‌گرایی را باید برگردانیم»، (گفت‌وگو)، رستاخیز (13/9/1355): 19.«موضوع فردا»، هستی، س 3، ش 3 (پاییز 1374): 157-158.«مولوی»، در کتاب: مثنوی معن کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 80 تاريخ : پنجشنبه 27 بهمن 1401 ساعت: 14:45

به نام خدااستاد حسین مسرّت را باید یکی از مصادیق، جهانی بنشسته در گوشه‌ای دانست. پژوهشگری در دل کویر یزد، که گلچین اوراق گلستان و بوستان فرهنگ و تمدّن این سرزمین است. آرام، مهربان، بی‌تکلف و مسلط در حوزه‌های مختلف علوم که به دور از هیاهوهای مرکزنشینی، طیّ سالیان سال از برکت وجود نازنین و قلم پرتوانش خدمات شایانی به فرهنگ و تمدّن این مرز و بوم نموده است. در عنفوان جوانی و همزمان با آغاز فعالیّت در کتابخانۀ وزیری یزد، به خوبی مؤانست و همنشینی با کتاب را غنیمت دانسته و طیّ این سال ها به شکلی مستمر به معرّفی و نقد کتاب‌های منتشره در حوزه‌های مختلفی چون: تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، فهرست‌نگاری نسخ خطّی و … پرداخته‌ است و البته این مهم، بعد از بازنشستگی از کتابخانه تا به امروز نیز استمرار یافته و دارد. سال ها مطالعه، پژوهش و تمرکز بر تاریخ، جغرافیا و فرهنگ موطن خود، یعنی شهر یزد که عصارۀ آن در قالب ده‌ها کتاب و مقاله به علاقه‌مندان عرضه شده، موجب گردیده که از ایشان به عنوان یکی از یزدپژوهان مبرّز و مسلط یاد گردد. ایشان با احاطه‌ای کم‌نظیر، آثاری را که در حوزۀ یزدشناسی و یزدپژوهی منتشر شده‌اند، همواره مورد دقت نظر قرار داده و به شایستگی و به دور از هرگونه تصّعبی به معرّفی و نقد آن ها در مجلات و روزنامه‌های مختلف پرداخته‌اند. بدون شک یزدشناسان و یزدپژوهان قدیم و جدید، وامدار دقت‌نظرها و تلاش‌های بی‌وقفه و مستمرّ ایشان در این حوزه هستند و خواهند بود. میراث مکتوب ایرانی و اسلامی از دیگر موضوعات مورد علاقۀ ایشان است و به جهت انسی که طیّ سالیان دراز با نسخه‌های خطّی در کتابخانۀ وزیری یزد داشته‌اند، بخش مهمّی از مقالات معرّفی و نقد ایشان به کتاب‌های مُصَحح و همچنین فهرست‌های نگاشته شدۀ کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 77 تاريخ : پنجشنبه 27 بهمن 1401 ساعت: 14:45

سید امیر جلال الدّین خضرشاه از عارفان سلسلۀ مرشدیّه و از دولتمندان یزد در سال 849 ق، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیّه را در محلّۀ چهارمنار یزد بنیان می‌گذارد و برای تأمین مخارج مسجد و به‌ویژه خانقاه آن، زمین، باغ، مزرعه، قنات، دکّان و دیگر املاک معمول را بر آن وقف می‌کند که گزارش کامل آن همراه با شرح مصرف هرکدام در وقف نامه درج است.بنا بر سواد وقف نامه که نخستین تحریر آن به سال 902 ق است، این مکان شامل: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان بوده است و موقوفات زیادی در شهرهای اردکان، تفت و یزد داشته که می‌باید صرف هزینۀ تحصیل طلّاب علوم دینی، پذیرایی مسافران، خادم، خطیب، مؤذّن، روشنایی مسجد و پختن آش گندم برای فقرا شود.متن نهایی و پیراستۀ وقف نامه بر پایۀ سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی مربوط به سال‌های 902 ق تا 1327 ش سامان‌یافته است. کوشنده وظیفۀ خود می‌دانند که از افراد زیر که در گردآوری و چاپ این کتاب یار و یاور بوده‌اند، سپاسگزاری کند:1- آقای دکتر جلال گلشن یزدی از وکیلان خوش‌نام یزدی که با مهربانی سرشار اصل نسخۀ کهن وقف نامه را در دسترس کوشنده گذارند.2- آقای دکتر رضا افخمی عقدا، استاد گروه ادبیّات عرب دانشگاه یزد به‌واسطۀ تلاش درخور ستایش در بازخوانی عبارات دشوار عربی متن وقف نامه.3- آقای محمّدحسین دهقان طزرجانی، مدیر انتشارات یزدا به دلیل علاقه‌مندی و پشتی بانی برای پذیرش هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب‌های دربارۀ یزد. 4- خانم دکتر هایدۀ لاله و استاد عمادالدّین شیخ الحکمایی به‌واسطۀ اجازۀ چاپ بخشی از مقالۀ خود را دراین مجموعه.5- خانم مریم عظیم به دلیل پیدایش زمینۀ دست‌یابی کوشنده به نسخۀ ادارۀ اوقاف یزد.6-آقایان مهدی حاتم پور و فاران اتحاد به‌واسطۀ دقت در کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 84 تاريخ : پنجشنبه 27 بهمن 1401 ساعت: 14:45

مرتضی یاوریانتاجیکستان پس از فروپاشی حکومت تمامیّت­خواه شوروی در سال 1991 م به استقلال می­رسد، امّا یک سال بعد، دچار جنگ­های داخلی می­شود که تا چند سال ادامه می­یابد. آثار مخرّب اجتماعی و اقتصادی و... این جنگ­ها آن‌چنان گسترده و ریشه­دار بوده که با وجود تلاش­های دولت و ملّت برای بهسازی و آبادی، همچنان وجود داشته است.سال­های آغازین بعد از هر جنگ، دوران گذار و انتقال است و مانند دورۀ نقاهت بیماری است که تازه از بیماری برخاسته، امّا عوارض آن هنوز وجود داشته و از پیکرش دور نشده است. مسرّت با حضور در مراکزی چون بازارها و بازارچه­ها و باشگاه­های شبانه، همچنین گفتگو با آگاهان و تحلیل­گران تاجیک بسیاری از این عوارض را دیده و دریافته و به‌خوبی تصویر کرده است. یکی از آن‌ها وضعیت رقّت­بار زنانی بوده که شوهران خود را یا در جنگ ازدست‌داده، یا آن‌ها را دور از خانواده، در کشورهای دیگر دیده­اند.او در کنار این صحنه­های تلخ و نازیبا، صحنه­های زیبا هم فراوان دیده است. پیوندهای گرم خانوادگی، رفتارهای اجتماعی پسندیده، شادی و سرزندگی مردم، احترام به مفاخر، امنیّت اجتماعی و آزادی احزاب و قومیّت­ها ازجمله تصویرهای زیبایی است که مسرّت، بارها دیده و ستوده است.
کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (45):این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.به اشتراک گذاری «از خاک تا خشت»لینک کوتاهhttps://www.tolooeyazd.ir/?p=9774&share=1 زمان انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ از خاک تا خشت، خشت از دیدگاه معماری و مردم‌شناسی، تهران: یزدا، 1394، 320 ص، مصوّر.خشت، نخستین ابزار دست ساز بشری برای ساخت خانه ، سرپناه ، قلعه ، برج ، بارو و غیره بوده است که از آمیزش دو عنصر حیاتی آب و خاک پدید می آمده و سده های دراز به ویژه در سرزمین های خشک و کویری کاربرد فراوان داشته و هنوز هم از پس سده های پیاپی بسیاری از این بناها پا برجا هستند. که کهن ترین آن در ایران، ارگ بم و نارین قلعۀ میبد است.کتاب نامبرده در دو بخش سامان یافته که در بخش نخست،روند فرآوری و ساخت خشت را آغاز تا به پایان ، پیشینۀ خشت، بناهای خشتی سرشناس جهان ، انواع خشت، واژه نامۀ خشت و کتابشناسی خشت و در بخش دوم که دیدگاه مردم شناسی است ، خشت در فرهنگ عامه، خشت در ادب فارسی و خشت در امثال وحکم را به خوانندگان می شناساند.کتاب نامبرده را کتابخانۀ وزیری یزد برای خوانش و انتشارات یزدا در تهران (02122885650) و در یزد کتابفروشی نیکوروش (03536264699) برای فروش دارد.*برگرفته از تارنمای طلوع یزد کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 74 تاريخ : سه شنبه 11 بهمن 1401 ساعت: 22:34

حسین مسرّتاین پرسشی است که بیش از سی سال است ذهن نگارنده را درگیر کرده است. تقریباً به‌استثنای چند مورد نادر مانند دکتر محمود افشار و فرزند نامورش استاد ایرج افشار، تقریباً تمامی نویسندگان و پژوهشگران برجسته و نامی ایران (و شاید حتی جهان) در حوزه‌های فرهنگ، ادب، تاریخ، جغرافیا، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و غیره و در یک کلام، علوم انسانی، فرزندانی بی‌علاقه نسبت به کار و روش پدر یا مادر دارند. از سویی دیگر، تحقیقاً تمامی این گروه‌هایی که نام برده شد، پدران یا مادران آن‌ها نیز هیچ‌کدام در این حوزه‌ها پژوهشگر، نویسنده و یا صاحب‌قلم نبودند. ممکن است برخی از آن‌ها اهل مطالعه و فرهنگ و یا آموزگار و دبیر بوده باشند که این امری طبیعی است، ولی هیچ‌کدام با این امور آشنایی نداشتند.درست است که پیشینیان می‌گویند: هیچ‌کس نویسندۀ مادرزاد به دنیا نمی‌آید و این هنر، اکتسابی و ذوقی است؛ ولی چرا فرزندانی که پدران یا مادرانشان، صاحب جامع‌ترین و یا بزرگ‌ترین کتابخانۀ تخصّصی در حوزۀ علوم انسانی هستند و بی‌نیاز از مراجعه به کتابخانه و پی‌جویی منابع در اینجاوآنجا و این شهر و آن شهر هستند و به‌آسانی می‌توانند در کنار پدر یا مادر به آموزش پژوهش و اصول نویسندگی بپردازند، دنبال رشته‌هایی می‌روند که خود دوست دارند و با رشتۀ کار اولیای خود بیگانه‌اند؟ و شوربختانه از سویی دیده می‌شود ورثه پس از مرگ این بزرگان، کتابخانۀ آنان را یا بین خود تقسیم می‌کنند و یا به بهایی کم می‌فروشند و یا اگر دید باز فرهنگی داشته باشند به کتابخانه‌ای اهدا می‌کنند و سرنوشت بسیار بدی برای اسناد، یادداشت‌ها و دست‌نویس‌های انبوه آنان (به‌ویژه آثار نیمه‌تمام و در دست انجام) رقم می‌خورد، یا موریانه به سراغشان می‌آید و یا ورثه‌ای که هیچ‌کد کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 86 تاريخ : سه شنبه 11 بهمن 1401 ساعت: 22:34